European Silver SRI®

 

 

PAAR ZILVEREN STROOIBUSSEN
Engelbart Joosten Sr., Den Haag, 1777

1056 gram, 23 cm hoog

De grote balustervormige strooibussen zijn gedecoreerd met kabelranden op de ronde voet, het lichaam en de afneembare dop. Op het lichaam is een draperie geappliqueerd, waarvan de uiteinden naar buiten uitstaan. De koepelvormige dop is ajour gezaagd en gegraveerd met bloemhoofdjes en wordt bekroond door een belvormige knop. Volledig gemerkt op de sluitranden van de deksel, tevens gemerkt op onderzijde van bodem met het herkeur van 1795 voor Delft.

 

De zilversmid

Engelbart Joosten Sr. werd geboren in 1717 te Den Haag. Op 20 oktober 1737 gaat hij in ondertrouw gegaan met Adriana van Vliet, afkomstig uit Scheveningen. Engelbart werd in 1755 tot het goud- en zilversmeden gilde van Den Haag toegelaten. Hij is overleden op 1 augustus 1789.[1] Zijn zoon van Engelbart Jr. werd geboren op 30 juli 1738.Hij trad in de voetsporen van zijn vader en op 5 november 1764 werd hij opgenomen als gildelid van het Haagse zilversmedengilde.

 

Het oeuvre van Engelbart Sr. staat bekend als typisch Haagse Lodewijk XV en Lodewijk XVI stijl en van goede kwaliteit. Als grootwerker heeft hij belangrijk servieswerk vervaardigd waaronder terrines, theepotten, soeplepels, strooibussen, broodmanden en ander divers zilver.

Als grootwerker in Den Haag is hij de vervaardiger van twee belangrijke terrines uit 1763/64 met het familiewapen van Neukirchen-Nyvenheim, waarvan er één in het Kunstmuseum te Den Haag is en de andere in een particuliere collectie. [2] Tevens vervaardigde hij twee belangrijke terrines met onderschotels, geïnspireerd op de Franse stijl, voor Johannes Hop (1709-1772) die aangeboden werden bij zijn afscheid Raad en Thesaurier-Generaal in 1769.[3]

 

Herkomst

Deze grote strooibussen worden vermeld bij Voet. Elias Voet vermeldde in zijn boeken over de zilversmeden van Den Haag en Amsterdam bijvoorbeeld de voorwerpen en soms vermeldde hij ook de herkomst. Deze strooibussen heeft Voet ook gezien en beschreven in 1941. In de aantekeningen van K.A. Citroen staat vermeld dat Robert May de strooibussen heeft in augustus 1950. Het label met kartelrand vermeldt dat de Firma Premsela & Hamburger deze al in de collectie had voor 1940. Dat Robert May de strooibussen heeft gekocht is aantoonbaar, omdat Premsela & Hamburger in de catalogus van de Oude Kunst en Antiekbeurs, 1949 een afbeelding laat zien met een kast met zilver, waarop beide strooibussen te zien zijn. Robert May overleed in augustus 1962. Een groot deel van zijn kunstverzameling was al ondergebracht in het Rijksmuseum te Amsterdam. Vele antieke voorwerpen zijn na zijn overlijden verkocht. Vermoedelijk heeft de firma Premsela & Hamburger de strooibussen terug gekocht om deze later te verkopen. 


[1] Voet 1941, p. 72, nr. 134.

[2] Kunstmuseum Den Haag, inv.nr. OME-1956-0054, obj. 1001086.

[3] Baarsen 1989, cat. 136. Eén is in de collectie Six, Amsterdam.



PAIR OF SILVER SUGAR CASTERS

Engelbart (Engelbrecht) Joosten Sr., The Hague, 1777

1056 grams; 23 cm high

 

The large baluster-shaped sugar casters are decorated with cable borders on the circular base, the body, and the detachable high-domed cover. A drapery is applied to the body, with its ends flaring outward. The high-domed cover is pierced and engraved with flower heads and has a bell-shaped finial. Fully marked on the rims of the cover. Also struck on the underside of the base with the 1795 assay mark for Delft.

 

The silversmith Engelbart Joosten Sr. was born in The Hague in 1717. On 20 October 1737 he became engaged to Adriana van Vliet, from Scheveningen. Engelbart was admitted to the gold and silversmiths’ guild of The Hague in 1755. He died on 1 August 1789. His son Engelbart Jr. was born on 30 July 1738. He followed in his father's footsteps and on 5 November 1764 he was admitted as a guild member of the Hague silversmiths’ guild.

 

The oeuvre of Engelbart Sr. is known for its typical Hague Louis XV and Louis XVI style and good quality. As a ‘service worker’, he produced important silver pieces including tureens, teapots, soup ladles, casters, bread baskets, and other various silver items.

As a silversmith in The Hague, he is the maker of two important tureens from 1763/64 with the family coat-of-arms of Neukirchen-Nyvenheim, one of which is in the Kunstmuseum in The Hague and the other in a private collection. He also made two important tureens with underplates, inspired by the French style, for Johannes Hop (1709-1772), which were presented to him at his farewell as Councilor and Treasurer-General in 1769.

 

Provenance

This pair of large silver sugar casters has been recorded by Voet. Elias Voet noted in his publications about the silversmiths of The Hague and Amsterdam the objects made and sometimes also their provenance. Voet also saw and described these sugar casters in 1941. In the notes of K.A. Citroen it is stated that Robert May had the sugar casters in August 1950. The label with a scalloped edge indicates that the firm Premsela & Hamburger already had them in their collection before 1940. Robert May obviously bought the sugar casters, because Premsela & Hamburger showed an image of a silver-filled cabinet in the catalogue of the Oude Kunst en Antiekbeurs in 1949, in which both sugar casters are visible. Robert May died in August 1962. A large part of his art collection had already been placed in Rijksmuseum Amsterdam. Many antique objects were sold after his death. Presumably, the firm Premsela & Hamburger in Amsterdam bought back the sugar casters in order to resell them.

Herkomst

-Premsela & Hamburger, Amsterdam, voor 1940

-Robert May, Amsterdam, 1950

-Vermoedelijk Premsela & Hamburger, Amsterdam, circa 1962

-Particuliere collectie Nederland

Vergelijkende literatuur

-E. Voet Jr., Merken van Haagsche Goud- en Zilversmeden, Den Haag, 1941

-R.J. Baarsen, Meubelen en zilver op tentoonstelling, Edele eenvoud, Neo-classicisme in Nederland 1765-1800, exh. Frans Halsmuseum, Haarlem, 1989